< Tillbaka

Internship del 2: Halvvägs

Hej! Kul att ni har hittat hit ännu en gång.

Vi har nu varit på Insource i två och en halv månad och vilken resa det har varit. Under denna period har vi fått göra en rad olika uppgifter, allt från att flytta kontor till att diskutera strategiska frågor med ledningsgruppen. Sen sist vi sågs har vi fått möjligheten att besöka våra konsulter ute hos kund, vilket har breddat vår förståelse av både Insource verksamhet men också våra konsulters spännande vardag. Detta har även hjälpt oss i vårt strategiska arbete där vi diskuterar frågor såsom hur vi ska bygga Insource varumärke och skapa en god affärsmannaskapskultur.

En av grundstenarna till verksamheten är vårt affärsmannaskap vilket anammas genom att skapa kontakter och bygga relationer. Vi har även vi fått testa på att bredda vårt nätverk genom att ta kontakt med potentiella kunder och analysera deras behov. Genom vårt interna projekt har vi haft möjligheten att intervjua anställda på bolaget för att kunna analysera hur säljprocessen ser ut idag och hur den i framtiden kan effektiviseras. Bolagets mer erfarna anställda har fler-årig kunskap inom affärsmannaskap och på Insource utbildningsveckor brukar de hålla en kurs kring detta. På vårt nästa studentevent kommer kursen hållas för ett tjugo-tal studenter där Insource kommer belysa vikten av nätverkande i rollen som konsult.

Utöver vårt arbete inom affärsmananskap arbetar vi även med att utveckla bolagets sociala mediekanaler. Detta gör vi genom att analysera beteenden och skapa större kännedom för bolagets varumärke. Nätverkande och relationsuppbyggnaden är också en del av att bygga varumärket och därför anser vi att dessa går hand i hand.

Eftersom att Insource arbetar med både större bolag och start-ups, har vi även fått möjligheten att delta i ett projekt, vilket innebar att starta upp ekonomiavdelningen på ett start-upp bolag. Vi har fått vara med och digitalisera bolagets ekonomifunktion. Under projektet, insåg vi att allt fler bolag finner smarta lösningar och verktyg för att spara tid från att genomföra den autonoma redovisningen.

Vi ser fram emot perioden framöver, då vi ska konkretisera och analysera resultatet från vårt projekt och presentera förslag för ledningsgruppen. Hur det gick får ni läsa om framöver.

Tack för denna gång!