MOTIVATION FÖR MEDARBETARE I HOFFICE-TIDER
9 tips för att framgångsrikt motivera de som jobbar hemifrån
1. Kommunikation är viktigt. Sätt upp tider för avstämning. Involvera dina medarbetare om när på dagen det passar dem bäst. Kanske ska ni ha två avstämningar per dag för att säkerställa produktivitet, kanske flera beroende på er verksamhet? Diskutera i din arbetsgrupp och var lyhörd och öppen för förslag. Bestäm tillsammans vilka kommunikationskanaler ni ska använda: slack, sms, email, telefonsamtal.
2. Lita på dina medarbetare! Förvänta dig inte att få svar på en gång bara för att din kollega jobbar hemifrån. Precis som på kontoret så kan personen ifråga sitta med arbete som kräver fokus och kanske därför har stängt av sina notiser på chatprogrammet.
3. Var extra observant på hur dina medarbetare mår. På kontoret är det lättare att lista ut om en medarbetare mår dåligt eftersom vi här ser kroppsspråk, kan tolka in tonläge och ansiktsuttryck. I telefonmöten är det svårare. Sätt gärna av tid i din kalender i veckans slut och skicka ett uppmuntrande sms att du är glad att få arbeta tillsammans med sådana fantastiska personer som klarar av att arbeta under påfrestande omständigheter. Ännu hellre, ring om du har möjlighet!
4. Förespråka och föregå med gott exempel så att medarbetarna är ute och rör på sig. Uppmana dem att följer de vanliga rutinerna med att vara arbetsklädd och sitta på en bra arbetsplats i hemmet.
5. Finns det utrymme kan du passa på att vidareutveckla dina medarbetare genom att be alla titta på ett utvalt TEDs talk under veckan vid tillfälle och så kan ni diskutera det på ett fredagsmöte. Det kan handla om självledarskap eller andra teman som du kan ha nytta av för att utveckla din verksamhet.
6. Skapa ett ”firamöte” på fredag eftermiddag för att ge en skön känsla och stolthet inför helgen. Sätt på en engagerande låt och låt alla vara uppe och röra på sig för att därefter samla alla för att lyfta fram goda saker som hänt under veckan.
7. Tänk på att alla individer är olika och behöver olika saker. Prata gärna med var och en av dina medarbetare och fråga hur de vill bli coachade under denna speciella tid för att bibehålla motivationen och engagemanget. Det är än mer viktigt under hemarbete att alla känner sig bekräftade och sedda.
8. I telefonmöten är det smart att börja varje möte med en check-in. Låt alla få berätta kort hur de mår och kanske svara på en positivt ställd fråga. ”Vad är du mest nöjd med hos dig själv?”, ”Vad är du extra stolt med som du gjort idag/denna vecka?” mm. Om du har svårt för att komma på en bra fråga som skapar energi, ta hjälp av frågekort! Vi har tagit fram en härlig ”kortlek” och om du vill få tillgång till en sådan – hör gärna av dig.
9. Börja planera för hur du ska ta emot dina medarbetare när de kommer tillbaka till kontoret och verksamheten återfår de normala rutinerna. Kan vara bra att fånga medarbetarna och diskutera för- och nackdelar med hemarbete och sätta en strategi för hur du vill leda ditt team i framtiden.